Objevte kouzlo volné menstruace

Dnes bych se s vámi ráda podělila o své zkušenosti s volnou menstruací. Povím vám, jak jsem se postupně během dvou let úplně zbavila vložek a co mi to přineslo. Dozvíte se, jak se zbavit menstruačních bolestí i zmírnit vaše krvácení. Také vám v sedmi jednoduchých krocích popíšu, jak můžete přejít na volnou menstruaci i vy.

Menstruace se musí přežít

Celý život jsem automaticky používala vložky. Tampóny mne neoslovily a ani kalíšek mě nelákal. Spokojila jsem se s tím, že si každý měsíc na pár dní strčím do kalhotek něco, co více či méně nasákne vše, co ze mě v té době odchází.

Než jsem měla děti, každou menstruaci provázely silné křeče břicha, které sice s prvním porodem odezněly, za to však po čtvrtém porodu nastoupilo opravdu silné krvácení.

V knize Ruedigera Dahlkeho Nemoc jako řeč ženské duše jsem se dočetla, že silným krvácením často trpí vícečetné matky, co se navíc angažují v milionech dalších oblastech. Sedělo to jako prdel na hrnec. A tak jsem ubrala. Zvolnila jsem tempo a minimalizovala veškeré činnosti, kterým jsem se věnovala. A menstruace se skutečně velmi záhy vrátila do snesitelné podoby.

Seznamuji se s volnou menstruací

A pak mi jednou kamarádka vyprávěla, jak jí svobodná menstruace pomohla s problematickou menstruací. Ač jsem v té době žádnými bolestmi či problémy s menstruací netrpěla, ten pojem se mnou silně zarezonoval.

Při volné, svobodné nebo také bezvložkové menstruaci jde o to, že se naučíte vnímat, kdy z vás krev odchází a můžete ten okamžik vědomě ovlivnit, takže ve finále se během menstruace obejdete bez jakýchkoli hygienických pomůcek.

Ta myšlenka mne velmi oslovila a zapadala do mého postupně se zvyšujícího vnímání vlastního těla. Aniž bych plánovala zbavit se vložek, začala jsem si během menstruace všímat, kdy ze mne krev odchází. Postupně jsem se naučila poznat i tu chvíli těsně předtím, než se krev uvolní. Když to bylo možné, odešla jsem v takovou chvíli na toaletu a krev ze mě sama vytekla.

Postupně jsem k tomu začala přidávat i práci pánevního dna a ve chvíli, kdy jsem cítila potřebu krev vyprázdnit, jsem jej zaktivovala cvikem, který učím v online kurzu Královnou svojí proměnlivosti, a krev jakoby zadržela uvnitř, než se dostanu k nejbližší toaletě nebo přidřepnu „na kytičce“.

A stala se pro mne zajímavá věc, moje krvácení začalo postupně slábnout a já si uvědomila, že např. pátý den už vložku vůbec nepotřebuju, a tak jsem si ji nevzala. Další měsíc jsem ji odložila už čtvrtý den menstruace. A takto jsem postupovala pomalu dál.

Postupně jsem si troufla vložku odložit i třetí den krvácení, druhý, první a nakonec i první noc. Byla jsem fascinovaná: já, která dříve musela vložku měnit i během noci, protože bych jinak „protekla“. A najednou když jsem ležela, krev ve mně zůstávala nebo jsem se jednou během noci vzbudila a šla ji uvolnit na záchod.

Menstruace se dá i užít!

A jak to tedy vypadá dnes? To už jako nikdy po vložce nesáhnu? A opravdu se mi daří stoprocentně vyprazdňovat krev, kdy chci a kam chci?

Moje menstruace dnes vypadá tak, že krvácím pouze dva dny a jednu noc. Další dva dny se objevuje jen velmi slabé špinění. Během těchto prvních dvou dnů potřebuji být do 2-5 minut v dosahu toalety, protože menstruace nejde zadržovat do nekonečna. Pokud si toto nejsem schopna zrovna zařídit, beru si jako pojistku menstruační kalhotky.

A proč to vlastně celé dělám a co mi volná menstruace přináší? Jak už sám název vypovídá, dává mi obrovskou volnost a svobodu. Stejně tak mi přináší radost a dává mi pocit ohromné vnitřní síly. Mnohem víc vnímám svoje tělo a své propojení s přírodou a podstatou. Cítím se sama sebou, lehká a volná.

Volná menstruace vám pomůže zmírnit sílu krvácení a odstranit menstruační bolesti. A také nás jemně vede k tomu, abychom naplňovaly potřeby menstruační fáze, kterými jsou klid a stažení se z okolního světa do našeho světa vnitřního. A pokud se nám podaří vytvořit si pro to prostor, objevíme uvnitř sebe poklady, o kterých se nám ani nesnilo…

Jak se můžete zbavit vložek i vy

A jak a kde tedy začít s volnou menstruací? Hlavním pravidlem je netlačit na sebe, dopřát si čas, nechtít hned všechno najednou a radovat se z každého, byť sebemenšího pokroku.

Není potřeba hned první měsíc zahodit veškeré menstruační pomůcky. Skvělou podpůrnou pomůckou na první pokusy s volnou menstruací jsou zmiňované menstruační kalhotky. Také není potřeba propadat panice, když se vám to jeden měsíc nepovede a zrovna vám vyjde na období menstruace největší frmol v měsíci. Nevadí, můžete to zkusit příště. Další možnost je hned příští měsíc.

Zde je jednoduchý návod, jak postupovat při pozvolném přechodu na volnou menstruaci:

1. Omezte veškeré činnosti a povinnosti

Začněte tím, že si zkusíte před příští menstruací maximálně proškrtat svůj diář a necháte tam opravdu jen věci, přes které nejede vlak. Pokud se vám nepodaří omezit denní pracovní povinnosti, nechte si alespoň volné večery. Pokud jste doma s dětmi, jděte si lehnout po obědě s nimi a večer hned po pohádce.

2. Vyšetřený čas věnujte sama sobě

Vždycky když to půjde, se na chvíli zastavte a soustřeďte se jen sama na sebe a na své tělo. Nemyslete na to, co musíte ještě dnes udělat. Vnímejte, co se děje ve vašem těle. Ze začátku dost možná neucítíte nic, ale postupně to přijde.

3. Vnímejte, kdy krev opouští vaše tělo

Ve chvílích, kdy jste pohroužená sama do sebe, si zkuste všimnout, v jaký moment se z vás uvolní krev. Pokud používáte tampóny či kalíšek, zkuste je na chvíli odložit a případně nahradit bavlněnou vložkou nebo menstruačními kalhotkami.

4. Vnímejte, kdy krev potřebuje vaše tělo opustit

Postupem času se naučíte rozeznat i chvíli těsně předtím, než se krev z vašeho těla uvolní. Všímejte si, jak se během této chvíle cítíte. Já to vnímám velmi podobně jako nutkání čůrat, jen ten pocit plnosti a jemného tlaku cítím víc vzadu, až za močovým měchýřem.

5. Zkuste v sobě krev na chvíli zadržet

Stejně jako jste schopná v sobě zadržet moč, můžete se naučit v sobě na chvíli podržet i krev. Princip je opět podobný: aktivovat svaly dna pánevního a vtáhnout je jakoby dovnitř a nahoru. Pokud s tím nemáte žádnou zkušenost, pomůže vám cvičení hormonální jógy nebo pilates.

6. Uvolněte krev v klidu na toaletě

Když už jste schopná vnímat, kdy potřebujete krev uvolnit, jděte na nejbližší záchod. Tam můžete krev uvolnit buď aktivně, kdy trochu zatlačíte jako u porodu a krev ze sebe aktivně vytlačíte. Nebo se zkusíte naopak maximálně uvolnit a s každým nádechem vědomě povolujete pánevní dno a krev necháte odejít. Anebo z vás krev odchází jakoby sama od sebe spolu s močí.

7. Udělejte krok do neznáma

Pokud se vám bude dařit všechno předešlé, budete samy na sobě pozorovat, jak vaše krvácení postupně slábne. Až se budete cítit a až se vám k tomu podaří vytvořit vhodné podmínky, udělejte ten krok do neznáma a odložte vložku. Nemusíte hned první den nejsilnějšího krvácení, začněte pěkně odzadu. Noste pro větší klid v té době tmavší oblečení. A pokud použijete menstruační kalhotky, můžete být v klidu úplně. A hlavně: dopřejte si čas.

S láskou, Katka

Jsem certifikovaná lektorka projektu Cyklická žena®, nadšená tanečnice a šťastná máma čtyř dětí. Pomáhám ženám i dívkám naučit se rozumět svému tělu a jeho proměnlivým potřebám, zamilovat si svou menstruaci, a využívat darů a schopností, které ženě přináší její cyklická podstata. Jsem spoluautorkou 1. česko-slovenského online kurzu o ženské cykličnosti Královnou svojí proměnlivosti. Pořádám cyklické kurzy pro dospělé i prožitkové cyklické semináře pro děti a dospívající Rozkvétající žena: Hravě a zdravě o menstruaci a ženské proměnlivosti. Jsem autorkou praktického e-booku Cyklická máma: nauč se respektovat své proměnlivé potřeby a využívat své zesílené schopnosti. Více o mně se dočtete zde>>. Kontaktovat mne můžete na katka@katkamaresova.cz. Můžeme se také potkávat v uzavřené FB skupině Cyklická máma