Možná i vás trápí otázka, jak připravit dceru na první menstruaci. Jakým způsobem jí předat všechny potřebné informace. Možná ji na toto období i navnadit a posléze ho společně uctít. Kolik z nás v pubertě zažilo opravdu hezký vstup do světa ženství? Kolik z nás první menstruaci vítalo? A kolik z nás svou menstruaci miluje dnes? Jakým způsobem můžeme u svých dcer podpořit lásku k vlastnímu tělu, k menstruaci a k ženství vůbec?
Způsobů je mnoho. Každé z nás bude vyhovovat něco trochu jiného. V tomto článku vám přiblížím svůj projekt cyklických seminářů pro děti a dospívající Rozkvétající dívka: hravě a zdravě o menstruaci a ženském cyklu. Povíme si v něm o tom, jak a kde tyto semináře probíhají, co si z nich dívky (ale i mámy odnesou) a pro koho jsou vhodné.
Stále si pamatuji své první seznámení s menstruací: jak si mě vzala babička „na slovíčko“ a vysvětlila mi technicky, co a proč mě čeká. A také svůj první pocit: Tak tohle teda fakt nechci!
Na slovíčko si nás holky vzal i třídní učitel a sdělil nám „vše potřebné“: menstruujeme proto, abychom jednou mohly mít miminko, takhle vypadá vložka, a když to na nás přijde, je potřeba větší hygieny a nesmíme se koupat.
Miminko nechci, menstruaci nechci a nechci se omezovat ani v koupání, které miluju. Co jsem se nedozvěděla z těchto dvou exkurzí do světa ženství, doháněla jsem s „Děvčátka, na slovíčko“ a Bravíčky.
A čas šel dál:
Začala jsem ostatní ženy učit, jak si zamilovat svou menstruaci a ženskou proměnlivost, jak pracovat se svou proměnlivou energií, i jak využívat darů a schopností, které ženě přináší její cyklická podstata. Mnohokrát jsem od žen slyšela větu: Kdybych tohle věděla před 20 lety, když mi bylo 10/ 20/nebo i 30!
A tak jsem si řekla, že není potřeba čekat až do té třicítky a že chci téma menstruace a ženské cykličnosti šířit i mezi děti a dospívající, a to i ve školním prostředí. A tak od roku 2019 pořádám kurzy o menstruaci a ženské proměnlivosti pro děti a dospívající, a můžu tak provázet dívky na této krásné cestě za objevováním darů ženského těla. Kurzy probíhají na školách i mimo ně.
Původní vizí bylo začít učit o menstruaci na školách. Stal se ze mne „odborník z praxe“ a v rámci programu Šablony jsem už odučila několik seminářů na školách pro děti v rozmezí 3. – 9. třída.
Na seminářích se věnujeme jednak samotné menstruaci, proč přichází, co znamená (a to nejen v rovině fyzické), jak se projevuje, ukazujeme si různé menstruační pomůcky včetně menstruačních kalhotek, kalíšku, nebo menstruační houby, a pak se také věnujeme menstruačnímu cyklu jako celku, se všemi fázemi, kterými ženské tělo během jednoho cyklu projde.
Ukazujeme si, jakou energii a schopnosti nám jednotlivé fáze přinášejí, jaké výzvy pro nás představují, a jak je můžeme využívat v osobním životě i ve škole. A protože jako dlouholetá lektorka jógy, pilates a tance pracuji ráda s tělem a osobním prožitkem, každou fázi zakoušíme všemi smysly:
Tančíme, zpíváme, malujeme, tvoříme. Používám obrázky, květiny, výzdobu, nafukovací balonky, šperky. Vyprávím, jak jsem prožívala menstruaci na začátku a dnes, jaké jsou moje zkušenosti s antikoncepcí, i o dalších věcech, které vycítím, že holky potřebují slyšet.
Fascinuje mne, jak holky intuitivně zrcadlí svým chováním jednotlivé proměny, kterými ženy během měsíce procházejí: když se bavíme o pečující a požitkářské ovulační fázi, začnou vyndávat svačiny a vzájemně je sdílet. Když přejdeme ke kreativní premenstruační fázi, začnou si navzájem zaplétat vlasy a malovat na obličej. Když se dostaneme k odpočinkové menstruační fázi, lehnou si na žíněnky.
Na každém semináři kladu důraz na vlastní prožitek, emoci, kterou to v holkách zanechá, a sdílení osobních zkušeností. Celý seminář je jedna velká oslava ženství, která má dívkám ukázat, že je v pořádku, že se neustále proměňujeme, a že je obrovským darem a krásné být ženou.
„Ahoj Katko, moc děkuji za Tvůj úžasný přístup k tomuhle opravdu těžkému tématu a za to, jak si jím ty naše holky provedla. Pro mě to byl taky krásný zážitek a opravdu se teď víc poslouchám. Celé mi to přišlo přirozené, pohodové – tak si představuji, že by se to těm holkám mělo předávat. Celý projektový den hodnotíme velmi pozitivně. Největším přínosem pro žákyně (ale i vyučující) bylo seznámení s podstatou menstruace a změnami, které jí provázejí, citlivou a dívkám přístupnou formou, možnost dalšího sebepoznání a respektování své osobnosti/těla (jak u dívek, tak vyučující), a samotná osobnost lektorky a její přirozená, otevřená a přitom respektující komunikace vůči všem zúčastněným.“
Zuzana Ferenčíková, ZŠ a MŠ Dolní Bělá, 6. – 9. třída
Postupně se mi začaly ozývat i ženy z rodinných center, lektorky zájmových kroužků i účastnice mých kurzů pro dospělé, a tak jsem začala pořádat kurzy pro dívky i mimo školní prostředí.
Někdy kurz probíhá za doprovodu maminek, někdy jen pro dívky. Oboje má něco do sebe a obě možnosti jsou krásné. Když jsou holky bez maminek, ztrácejí zábrany a jsou svým způsobem uvolněnější. Také je kurz zaměřen pouze na ně.
Kurzy pro mámy a dcery jsou zas hodně zaměřené na vzájemný vztah: maminka s dcerou spolu tančí, malují si, vzájemně si vyrábí náramky, masírují se nebo se navzájem češou. Do toho procházíme pomocí všech smyslů jednotlivými fázemi a vztahujeme je na dcery i na mámy. Hodně prostoru věnujeme vzájemnému sdílení. Na konci máma dceři předává nějaký dárek.
Věřím, že největším darem pro dcery je vědomý čas strávený s mámou, a že jsou uvedeny do ženského kruhu. Že už jako malé můžou pocítit sílu a krásu ženského společenství, které není plné konkurence a pomluv, ale bezpečí, lásky, důvěry, vzájemné podpory a inspirace. A není to darem jen pro dcery, ale i pro mámy, které toto ve svém dospívání samy nezažily. Tyto kurzy jsou velice léčivé a obohacující:
Včera jsem měla tu čest provázet 10 maminek a 13 dcer zákoutími ženství a ženské cykličnosti. Je pro mne největší odměnou být u toho, když všechny běhají v kruhu a výskají, tančí s balónky, šátky a peřím. Pozorovat všechna ta objetí, dojetí a lásku v očích. Slyšet 10 sdílení, proč jsem ráda, že jsem ženou, a 13 sdílení na co se těším, až budu dospělou. Tekly mi slzy…
Často dostávám otázku, od kdy je kurz pro dívky vhodný. Obecně doporučuji od 7 let, nicméně žádná spodní (ani horní) hranice neexistuje. Stává se, že dívky začnou menstruovat v 9 letech. Jsou případy, kdy se menstruace dostaví už v 7 letech. Takže není čas ztrácet čas 🙂 Nikdy není moc brzy začít dceru (vnučku, žákyni, dívku) s tímto tématem seznamovat.
Každá dívka či žena si v tom najde svoje. Ať jí jsou 4 roky, 20 nebo 50. Čím dřív se dívka s těmito tématy seznámí, tím je to pro ni přirozenější. Malé holčičky nejsou ovlivněny stereotypy a mýty o menstruaci, které stále ve společnosti panují. Vše přijímají snáze, otevřeněji a s větším nadšením než pak v pubertě.
Jsou ale samozřejmě ženy a dívky, kterým toto vzájemné sdílení a učení v rámci seminářů nevyhovuje, a radši si o tom přečtou knížku. I to je krásná cesta, jak dceru laskavě a uctivě na menstruaci připravit. Dnes se nabízí řada knížek, které prakticky, jemně i vtipně dívky s menstruací a cykličností seznamují. Stejně tak existují další pomůcky, které pomohou dceři poznat menstruaci, užívat si ji od prvních dnů a oslavit vstup do světa ženství.
O tom všem jsem napsala e-book Jak připravit dceru na první menstruaci, kde se hlouběji zabývám tím, proč a jak dceru na vstup do světa ženství připravit. Kdy a jak s tím začít. Které knížky číst podle věku dcery. Co v nich najdete a naopak nenajdete. Jakými dalšími pomůckami dceřinu menstruaci podpořit. Jak ji oslavit.
Ať ženství vaše i vaší dcery jen vzkvétá! S láskou, Katka
Pak právě pro tebe jsem napsala:
12 tipů, jak být doma v pohodě po celý měsíc